tirsdag den 11. maj 2010

UGE 18 - VARIATION

EFTER IForm-løbet har jeg igen lidt tid til at lege lidt med min træning inden næste officielle løb (d. 26. maj). Jeg nyder at være ude til løb og teste mig selv, men det er også skønt at have en tidshorisont at arbejde med, når træningen skal tilrettelægges mere seriøst.

FORUDE venter et par løb med stigninger, som jeg håber at klare bedre i år end sidst, så en del af min træning består af bakketræning, men fremfor alt er der variation i min træning, hvilket sidste uges træningspas vist også vidner om.

3.5.10 - Første træning efter IForm-løbet. Jeg havde overraskende friske ben ovenpå det hårde arbejde ved lørdagens løb. Jeg begav mig ud på min favoritrute med mulighed for at bakketræne. Jeg løb bakken 2 ekstra gange, og prøvede at hold et fornuftigt tempo de 2 km. hjem fra toppen, men benene var syret godt til, så det var en kamp.

FAKTA: 4,82 km - 26:03 minutter - 10 grader

5.5.10 - Min mand løber også, men væsentlig hurtigere end mig, så det er sjældent, at vi løber sammen. I dag ville vi afprøve en ide, der måske kan gøre fælles træning sjov og udfordrende for os begge to - nemlig en jagtstart.

VI tog udgangspunkt i vores årsbedste tider på favoritruten, hvilket sendte mig afsted med et forspring på 2:10 minutter.

JEG var imidlertid langt fra oplagt til dagens træning, men en 5 minutters powernap og lidt peptalk til mig selv, fik mig i løbetøjet i overbevisning om at jeg ville have det bedst med en løbetur.

PÅ trods af at jeg havde en supermotiveret mand jagtende efter mig, løb jeg mit eget løb og fandt en god rytme, og bekymrede mig ellers ikke om, hvorvidt jeg ville blive indhentet eller ej.

CA. 500 meter fra "mål" blev jeg indhentet, og jeg blev slået med ca. 25 sekunder udover de 2:10 minutter jeg startede før ham.

JEG endte med at forbedre min egen årsbedste tid med 6 sekunder på en dag, hvor krop og ben slet ikke var indstillet på at løbe, så turen var godkendt. Og jeg havde det langt bedre efter løbeturen end før.

DET er bestemt ikke sidste gang vi løber en jagtstart - og så håber jeg bare, at jeg kan yde lidt mere modstand næste gang.

FAKTA: 4,08 km. - 20:39 minutter - 9 grader


6.5.10 - Der stod intervaltræning på programmet i dag. Jeg ville afprøve noget nyt, nemlig 1 minuts intervaller med intervalpauser på 1 minut.

JEG fik indstillet GF205'eren til at give signal efter hvert minut. De første intervaller blev løbet uden "problemer", men efterhånden var der ved at være udsolgt, når jeg havde løbet 50-55 sekunder, og de sidste sekunder blev løbet på ren viljestyrke.

PAUSERNE gjorde underværker, og jeg følte mig overraskende frisk i benene efter dagens træningspas.

JEG fik endvidere testløbet en ny langærmet løbebluse fra New Balance, som jeg fik i posen til Active Sports lagersalg i Brønderslev. Billeder følger - den er et hit til disse kølige aftener.

INTERVALLER: 3:42/km - 3:55/km - 3:51/km - 4:09/km - 4:24/km - 4:18/km - 3:50/km - 3:50/km

DET var tilfredsstillende at kunne trykke godt igennem på de sidste intervaller, men der skal eksperimenteres mere med antal gentagelser og pauselængderne, da dette næsten føltes for nemt.

FAKTA: 2,57 km. - 15:00 minutter - 11 grader


8.5.10 - UGENS 4. træningspas blev i et vejr, jeg mest af alt havde lyst til at blive indendøre i. Alt for koldt for en maj-dag, kraftig blæst og en del regn. Men hvorfor skulle det nu afholde mig fra at løbe, når jeg har løbet stort set hele vinteren?!

JEG klædte mig også næsten på som i vinters - den nye langærmede bluse, vindjakken, pandebånd, lange tights med korte uden på. Det viste sig at være helt perfekt til vejret.

FAVORITRUTEN kaldte og jeg løb afsted med mulighederne stående åbne. Skulle jeg tage en dobbelttur og få lidt km. i benene, eller "slide" lidt på bakken? Sidstnævnte vandt, og jeg tog 3 ekstra ture op ad bakken med stigende tempo, så sidste tur blev den hurtigste. Jeg løb roligt ned ad bakken som pause. Alt i alt en god tur trods træls vejr.


FAKTA: 5,21 km. - 28:43 minutter - 6 grader (regn)

2 kommentarer:

  1. ohh hvor romantiskt, stadig at blive jaget af sin mand, skønt ægteskabet ikke er af helt frisk dato :)

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth

    Meget inspirerende at læse om dine forskellige træningsformer. Det er garanteret noget der giver resultater.

    Jeg glæder mig selv til at kaste mig ud i interval- træning og bakkeløb, men pt vælger jeg det fra pga skadesrisikoen.

    God weekend
    Karina

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK