lørdag den 31. juli 2010

CUP-resultater

HER følger lidt opsummering på de 3 seneste afdelinger af Vesthimmerlands Cup.

KANALLØBET i Løgstør d. 14. juni 2010
JEG fik løbet en del denne mandag d. 14. juni. I min datters skole havde de i denne uge løbeuge i indskolingen. Dvs. at de i 3 lektion skulle ud at løbe runder af ca. 1,2 km. Jeg var blevet inviteret til at løbe med den første dag, da de 2 lærere, der normalt løber forrest, begge var skadede. Jeg fik følgeskab af vores barnepige, som også deltager i Cuppen.

SELVOM jeg prøvede at få Astrid til at tage den med ro, nåede vi at løbe 5,85 km. på 33:38 minutter inden vi valgte at stoppe. Hun holdt kun pause, da vi skulle have overtrækstøjet af. På de 3 dage, hvor de skulle løbe (de 2 sidste havde de andre fysiske aktiviteter), nåede hun at løbe i alt 21 km (5, 6 og 7 runder henholdsvis, og var den mest løbende i sin klasse).

OM aftenen gjalt det så løbet i Løgstør. Astrid var vældigt opsat, da aldersgruppen gik fra 0-11 år, og hun dermed skulle have rimelige muligheder for en god placering.

RUTEN er smukt placeret omkring kanalen og er en anelse kuperet. Starten var noget nervøs og selvom ruten var lagt om, så der var bedre plads til de mange løbere, var det svært at komme til at løbe i sit eget tempo de første 700-800 meter.

OMKRING de 3 km. blev jeg overhalet af Jakob - han så rigtigt godt løbende ud, selvom han havde haft hovedpine om eftermiddagen. Da vi havde passeret Kanalen for 2. gang og med godt en km. til mål blev jeg overhalet af en af de lokale løbere, der slog mig ved sidste løb i Cuppen. Jeg forsøgte at komme igen, men måtte ned at gå kortvarigt da det gik opad fra Kanalen mod målområdet. Benene syrede for meget til, og jeg blev slået af hende med 26 sekunder. I mål fortalte hun, at hun ikke havde turdet kigge sig tilbage - hun havde været overbevist om, at jeg ville komme tilbage og overhale hende.

JAKOB var godt løbende, men ikke helt tilfreds - han klarede de 5,1 km. i tiden 24:52, og Astrid overraskede os endnu en gang, og løb distancen på 26:43. Hun var blot 9 sekunder fra en 1. plads i sin aldersgruppe, hvilket ærgrede hende meget, da vinderen fik en fin pokal.

EFTER løbet rystede Jakob en del, og da vi kom hjem vidste det sig, at han havde høj feber, så han var nok ikke helt frisk til løbet. Jeg havde selv svært ved at få varmen, sad lidt med tæppe omkring mig uden at få varmen og gik så i varmt bad. Selv under den varme bruser rystede jeg af kulde - feberen havde også ramt mig, så det var hurtigt under dynen.

FAKTA: 5,1 km. - 25:24 minutter - 13 grader


GEDESKÆGSLØBET i GEDSTED d. 24. juni 2010
PÅ en forholdsvis varm juni-aften var der igen løb i Cuppen. Gejsten manglede, men jeg håbede, at mine længere træningsture siden Kanalløbet ville bære lidt frugt, så jeg bedre kunne holde tempoet over hele distancen.

STARTEN gik ud af en grusvej, der støvede godt, og jeg blev hurtigt tør i halsen og tænkte på, hvor mon vanddepotet ville være.

EFTER ca. 1 km. gik ruten ind igennem en lille skov, hvor det var svært at overhale - jeg fik overhalet et par mænd foran mig, inden stien blev for smal, og holdt et godt tempo igennem skoven. Jakob gik forbi mig efter ca. 2 km. og jeg ønskede ham en god tur velvidende, at jeg ville blive slået eftertrykkeligt af min søn i dette løb. Fra ca. 2½ km. var ruten på en meget sandet grusvej, der virkelig trak kræfter ud, men jeg forsøgte at holde tempo selv op ad de små stigninger mod 3½ km. Men ak, endnu en gang blev jeg overhalet en min nye "plageånd" - da det fladede ud, hentede jeg dog noget ind på hende, og var rimeligt tæt på hende indtil 4½ km. hvor jeg igen måtte slippe hende. Hun kom i mål 20 sekunder før mig - øv!

VANDDEPOTET dukkede aldrig op, så jeg trængte virkelig til vand, da jeg kom i mål. Forplejningen var i top, selvom det var et ret lille løbsarrangement med blot 273 løbere. Der var vand, frugt og sandwich i målområdet, og stort telt med storskærm, så aftenens VM-kamp ikke skulle trække folk for hurtigt hjem.

JAKOB slog mig virkelig stort denne gang - han løb de 5 km. i 23:48 minutter. Ca. et minut hurtigere end han selv havde gættet på. Astrid var ikke helt så godt løbende denne gang, men tiden 27:23 rakte alligevel til en 1. plads i hendes aldersgruppe. Det var en stolt pige, der gik op for at modtage sin præmie, mens der blev klappet højt at hende.

LIDT skuffet så hun dog ud, da hun kom tilbage til vores plads - præmien var "blot" 200 kr. - ingen medalje eller pokal. Og det er det der tæller, når man er på hendes alder!

FAKTA: 5 km. - 25:17 minutter - 18 grader (varmt!)


HVALPSUNDLØBET i Hvalpsund d. 15. juli 2010
TIL dette løb var der kun en distance (6,6 km.), så nu skulle alle i direkte konkurrence med alle - ingen taktik mht. hvilken distance, der skulle løbes for at have bedste chancer for gode point til cuppen.

RUTEN er rimelig hård med en del seje stigninger, så op til Hvalpsundløbet havde jeg planlagt længere træningsture med bakketræning. Men ak, ømhed i mine fødder satte forventningerne lidt på standby, og mentalt tog jeg løbet som endnu et træningspas.

TUREN gik fint, selvom starten var noget nervøs med noget skubberi. Det var svært at finde sit eget tempo de første ca. 500 meter, men jeg ville ikke lade det slå mig helt ud, da det jo var en lidt længere rute, hvor der ville være tid til at indhente noget. Dog var det ved at slå mig ud, at mit Garmin FR205 ikke kunne finde satellitterne og jeg således løb uden hastighedsangivelse på de første ca. 1,3 km. - først dér lykkedes det uret at få kontakt.

SNART kom jeg op i hælene på min nye plageånd, og holdt hendes "spor" et par km. Desværre måtte jeg enndu en gang give slip, da jeg syrede til på en stigning. Jeg fandt dog ind i et godt tempo, da jeg kom igang igen, og nød faktisk turen som jeg havde afskrevet resultatmæssigt.

På den sidste km. kunne jeg igen øjne min plageånd, og forsøgte at hente ind på hende. Desværre uden det store held. Hun slog mig denne gang med 24 sekunder. Og Jakob slog mig med 1:41 minutter. Astrid klarede sig fint, og kom i mål i 37:00 minutter.

FAKTA: 6,6 km. - 33:52 minutter - 19 grader og blæsende

STATUS på cuppen, hvor der mangler 3 afdelinger, er, at jeg har en foreløbig 2. plads i min aldersgruppe (35-49 år). Dog er der klart bedre løbere bag mig, der har misset et eller 2 løb, og som vil gå forbi mig i den samlede stilling, når vi til sidst kan fratrække vores 2 dårligste resultater. Men lige nu nyder jeg den foreløbige stilling. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK