lørdag den 27. august 2011

Flash-backs - JULI-træning og løb

MÅNEDEN startede med "små-skadede" fødder og ikke den store lyst til at stikke fødderne i et par løbesko.

2 dages pause blev det til, så var tæerne klar igen, og jeg tog en rolig dobbelt runde på sandbakken med mulighed for at stå af undervejs, hvis det gjorde for ondt, eller der var tegn på nye vabler.

FAKTA: 7,6 km. - 39:36 minutter - 20 grader.


FREDAG havde det regnet i flere timer, men endelig blev det tørvejr, og jeg fandt løbetøjet frem og nød en mellemlang løbetur i det skønneste løbevejr.

FAKTA: 11,2 km. - 57:51 minutter - 15 grader, næsten ingen vind.


SØNDAG lykkedes det mig at få lokket Jakob med som vandbærer på en lang tur. Selvom jeg ikke snakker så meget på mine løbeture, er det superhyggeligt at have selskab med.

FAKTA: 19,35 km. - 1:49:56 - 20 grader, sol.

UGE 27 i alt 38,17 km.


ALLEREDE mandag var jeg igen ude og løbe. Jeg trængte til at løsne benene lidt efter den lange tur dagen forinden. Valget faldt på en dobbeltrunde på sandbakke-ruten. Vejret var skønt og det er altid en fornøjelse at løbe denne rute.


FAKTA:  7,68 km.- 39:29 minutter - 14 grader, stille vejr.


TORSDAG skulle formen testes til et Cup-løb i Hvalpsund. Det havde regnet en del i løbet af eftermidagen, og også imens vi kørte dertil, men helt perfekt stoppede regnen næsten, da vi var ved at være klar til start, og det var blot en smule støvregn indtil vi godt en time senere kørte hjem, så tog regnen til i styrke igen.

FØRSTE km. fik jeg løbet i 4:50, og tabte lidt tempo på de næste km. Omkring 2 km. ude på ruten spottede jeg en kvindelig løber, som jeg tit har løbet lige op med. Jeg fik kontakt med hende da vi var ca. halvvejs, og var så fræk at lægge mig i læ bag hende. Da vi løb Kanalløbet i Løgstør kunne jeg ikke følge hende, så nu ville jeg forsøge at hænge på og se om jeg ikke kunne udnytte, at jeg havde lettere løb bag hende, så jeg kunne have kræfter til sidst.

DA der var ca. 1 km. tilbage blev jeg dog nødt til at slippe hende og tage en kort gåpause, da der var lidst stigning på ruten. Og selvom jeg et ganske godt tempo på de sidste 600 meter, nåede jeg ikke op til hende, men blev slået med ca. 30 sekunder. Der var ingen hard-feelings fra min modstanders side, og vi fik en god snak i målområdet. Det er sjovt, når man finder en på nogenlunde samme niveau og kæmpe med, og de også tager kampen op i den positive ånd.

FAKTA: 6,6 km. - 32:31 minutter - 14 grader, støvregn og blæsende.

JEG var ganske godt tilfreds med min disponering og forholdsvis stabile tempo i løbet.


LØRDAG havde jeg planlagt en tur på ca. 11 km. - 3 runder på de nærliggende grusveje. Jeg lagde vand ud, så jeg kunne tage væske for ca. hver 4 km.

SELVOM det "kun" var 18 grader, led jeg i varmen og fra den direkte solpåvirkning. Jeg begyndte at føle mig utilpas på 2. runde og valgte derfor at stoppe derefter. Jeg havde tunge ben og fik aldrig flow i mit løb, og selv ikke min stædighed kunne få mig til at løbe videre.

FAKTA: 8,05 km. - 42:44 minutter - 18 grader, højt solskin


SØNDAG måtte jeg ud igen efter lørdagens dårlige oplevelse, og valgte at vente til om aftenen, så temperaturen kunne blive lidt mere medgørlig.

OG hvilken forskel til den forrige løbetur. Gode ben og mentalt overskud - og superflow i løbet. Alt i en højere enhed - runners high?! Jeg følte, at jeg kunne blive ved og ved med at løbe, og den sidste km. blev løbet i 4:34 minutter. Et perfekt punktum på en superløbetur!

FAKTA: 17,1 km - 01:27:44 -  16 grader, perfekt løbevejr!

UGE 28 total 39,35 km.


SIDSTE år blev der afholdt en min-tri med svømmedelen i vores lokale friluftsbad. Min mand deltog, mens jeg stod over - jeg er en elendig svømmer og kan nok bedst betegnes som en kat i vandet. Men ikke desto mindre lod jeg mig udfordre og har tilmeldt mig til årets mini-tri, en såkaldt Gummi Tarzan.

SELVOM jeg svømmer rigtigt dårligt, skal jeg nok komme igennem de 375 meters svømning - specielt da jeg føler mig nogenlunde tryg i bassinet, der på det dybeste er 1,8 m. dybt. De 18 kms. cykling bør heller ikke blive et problem, og løbet udgør 4,2 km.

JEG har ikke trænet specielt til mini-tri'en, men har dog cyklet ruten igennem et par gange, med efterfølgende direkte skift til løb. Det er en virkelig underlig fornemmelse i benene, når man begynder at løbe, og jeg føler mig meget fartblind, så selvom jeg ikke synes, at jeg løber hurtigt, så kan et blik på mit løbeur fortælle noget ganske andet.

TIRSDAG i uge 29 var mit første bekendtskab med skift fra cykel til løb. Først cyklede jeg ca. 11 km. og derefter løb jeg ca. 4,3 km.

FAKTA: 10, 7 km. cykling - 29:05 minutter/4,27 km. løb - 20:24 minutter - 19 grader, stille vejr.


TORSDAG var almindelig løbetræning med en mellemlang tur. Alt gik fint og med godt flow i benene de første 12 km. med et pace på 5:10 min/km., men så fik jeg ondt i maven og kunne næsten ikke løbe. Måtte ned og gå i flere omgange. :-(

FAKTA: 15,05 km. - 1:20:56 - 15 grader.


LØRDAG ladede jeg op til ugens lange tur. Og i stedet for at løbe runder med vand langt ud, blev det en tur med vandstop ved et stadion langs ruten. Det blev også første tur i mine nye Mizuno hjemkøbt fra England via ebay.

VEJRET var helt perfekt. 17 grader og vindstille. Efter ca. 7 km. kom jeg forbi vandposten og tog også lidt energigel. Derefter løb jeg tilbage til Himmerlandsstien og fortsatte ca. 4 km. længere ud ad stien inden jeg vendte om og løb tilbage og tog vand + energigel ved stadion igen.

DE sidste 3 km. blev det svært at holde tempoet. Benene var trætte, men det kan næppe tilskrives de nye sko - som er samme model, som mine gamle.

FAKTA: 22 km. - 1:57:49 - 17 grader, stille vejr.

UGE 29 endte dermed med 41,32 km. (kun løb) på kontoen.


MANDAG havde jeg debut på en ny rute, som vi har døbt hindbærskoven. Blot en km. fra os er der et stykke skov, der er ryddet for 5-6 år siden, og her er der nu en hel hindbærskov i stedet. Der løber en markvej igennem og den har forbindelse til vores gamle yndlingsrute, sandbakken.

RUTEN er dejligt udfordrende med løb på grusvej, gennem græseng, op ad sandbakke, ned ad markvej og med småstigninger på grusvejen.

DEJLIGT at kunne udvide sine små ruter, så man kan slippe for at løbe gentagelser for at nå højere op i km.

FAKTA: 11,15 km. - 58:10 minutter - 15 grader, stille vejr.


TIRSDAG stod den på cykeltræning med efterfølgende løb. Jeg cyklede først stille og roligt op til hallen, hvor cykelruten starter. Dagens mission var at blive fortrolig med cyklen (min mands mountainbike) og lære ruten at kende.

DET sidste gik det ikke så godt med. I hvert fald lykkedes det mig at køre forkert. Jeg fik ikke drejet som jeg skulle og kom dermed ca. 2 km. for langt, før jeg opdagede det. Jeg fik vendt om og kom på rette kurs igen.

TILBAGE ved hallen cyklede jeg stille og roligt hjem. Tog mig god tid til at sætte cyklen, få hjelmen af og så ellers afsted på en lille løbetur. Samme underlige fornemmelse i benene som sidst :-)

LØBETUREN blev en kort tur på ca. 2,5 km. da mørket var ved at falde på, og familien ventede med bålpandekager i haven.

FAKTA: 22,58 cykling - 1:01:01/2,53 km. - 11:43 minutter - 16 grader, skønt vejr.


LØRDAG mærkede jeg virkningen af 400 metes svømning tidligere på dagen, da jeg skulle løbe en mellemlang tur om aftenen. Benene var tunge, selvom jeg følte mig oplagt til at løbe.

FAKTA: 14,7 km. - 1:23:51 - 20 grader, stille vejr.

UGE 30 endte med 28,40 km. på kontoen.

TOTAL for juli måned - 174,97 km.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK