søndag den 4. september 2011

AUGUST med løbesko på

LØBETRÆNINGEN i august satte rekord. I alt 207,08 km. blev det til i løbeskoene fordelt på 12 træningsture og 6 officielle løb. I august løb jeg også min hidtil længste træningstur på 25,58 km.

HER følger lidt om mine træningsture - de officielle løb får deres eget indlæg.

MÅNEDENS første træningstur blev en sen aftentur gennem Hindbærskoven. Det var meningen, at jeg skulle have løbet ruten igennem 2 gange, men mørket faldt på tidligere end jeg havde regnet med, så de sidste 5 km. blev omlagt til en mere åben rute, hvor træerne ikke ville tage den sidste rest lys.

FAKTA: 10,95 km. - 59:29 minutter - 20 grader, stille vejr.

2 dage senere, torsdag d. 4. august, stod der en lang tur på programmet. Ca. 22 km. blev det til. I stedet for at løbe runder med vand udlagt eller løbe med væskebælte, valgte jeg at lægge ruten, så jeg passerede et stadion i nabobyen, hvor jeg kunne drikke vand.

JEG fandt et godt og stabilt tempo, og kunne virkelig nyde løbeturen selvom det var 22 grader varmt denne eftermiddag. Det var helt passende at få vand og energigel efter 7 og 15 km.

FAKTA: 21,95 km. - 2:02:48 - 22 grader, lidt vind


SØNDAG d. 7. august var jeg ude og testkøre ruten (18 km.) til Gummi Tarzan, og løb efterfølgende 2,5 km. Jeg tog mig god tid til at få stillet cyklen, taget cykelhjelmen af og nulstille uret inden jeg løb. Alligevel var jeg ganske fartblind og gav den ufrivilligt max-gas. Jeg mistede lidt tempo halvvejs, men havde dog luft og ben til at give lidt ekstra på de sidste 500 m.

FAKTA: 2,56 km. - 11:30 minutter - 13 grader


TIRSDAG blev en lille tur på ca. 8 km. i solskin, 18 grader og lidt vind. Jeg holdt nogle ok km. tider på de første 4-5 km. men mistede gravist tempo, så udgangstempoet var nok for højt i forhold til turens længde - eller i hvert hvis jeg skulle have løbet længere.

FAKTA: 8,05 km. - 41:26 minutter - 18 grader


TORSDAG d. 11. august planlagde jeg en laaang tur - målet var 24-25 km. og ruten planlagt til at føre mig forbi stadion med vandpost. Vejret var rigtigt fint - 15 grader, skyet og stille vejr. Indtil første vandstop holdt jeg et pace på ca. 5:20 min/km. Bagefter kneb det med at finde samme rytme og tempoet faldt lidt til omkring 5:30 min/km. for de følgende ca. 6 km.

DE følgende ca. 5 km. blev løbet i ca. 5:35 min./km., og jeg følte mig stadig godt løbende. De næste 3 km. blev også løbet i fornuftigt tempo - nu på ca. 5:40 min./km.. Men så slap kræfterne op. Benene gjorde ondt og det blev en kamp at løbe videre. En kamp for at holde pace på under 6:00 min./km. Et par gange var jeg nede at gå, men det gjorde faktisk mere ondt end at løbe ganske langsomt.

PÅ de sidste 6-7 km. tabte jeg virkelig tempo - ved mit sidste vandstop omkring 18,2 km. lå mit gns. pace på 5:32 min./km. - da jeg var vel hjemme og havde løbet 25 km. var det gns. pace faldet til 5:40 min./km. Isoleret set et ganske tilfredsstillende pace, men set i lyset af, hvor træt og slidt jeg var på specielt de sidste 4-5 km., var det ikke særligt opløftende.

POSITIVT var det dog, at jeg restituerede ganske hurtigt og allerede dagen efter havde gode ben igen - og ekstra godt var det, da weekenden bød på 24 timers løb i Viborg med mit arbejde.

FAKTA: 25 km. - 2:21:49 - 15 grader


MANDAG d. 15. august var kroppen slidt og trængte til en restitutionstur. Jeg valgte at løbe den smukke og lidt udfordrende tur igennem Hindbærskoven. Det overraskede mig noget hvor ømme ben jeg havde, men det føltes godt at tage en stille og rolig tur ovenpå de seneste dages strabadser.

FAKTA: 5,74 km. - 32:29 minutter - 18 grader

FREDAG d. 19 august - kalenderen sagde fortsat sommer, men temperaturen var blot 14 grader midt på eftermiddagen og vinden var kold. Jeg havde ikke taget højde for vindens afkøling og fik aldrig rigtigt varmen på mine lår.

DAGENS løbetræning var henlagt til Himmerlandsstien og var en mellemlang tur - en af dem som jeg "bare" lige snupper, når jeg ikke føler, at jeg har så meget tid til træning - ja, tænk en gang, hvor meget man kan rykke sig mentalt. For et år siden var alt over 10 km. virkelig en laaang løbetur.

PÅ vejen tilbage så jeg en hund nogle 100 m. foran mig - jeg kunne ikke se nogen ejermand. Da jeg kom tættere på, trykkede den sig ned i græsset, og for ikke at true den unødigt, valgte jeg at slå over i gang. Hunden blev stiktosset, knurrede og gøede og rejste børster. Jeg gik roligt videre og skældte den lidt ud. Først da jeg var godt 100 meter på den anden side af den, mistede den interessen for mig, og jeg løb videre.

FAKTA: 13,71 km. - 1:14:52 - 14 grader, kold vind.

SØNDAG d. 21. august ville jeg forsøge mig med en 25 km. tur igen og prøve at holde tempoet lidt nede. Jeg følte, at jeg havde brug for at prøve en anden strategi for at genfinde troen på, at jeg vil kunne gennemføre de godt 42 km. om 5 uger.

ATTER løb jeg ad Himmerlandsstien og slog et smut forbi stadion for at drikke vand ved 7 og 14 km. Ved 19 km. havde jeg mit 3. vandstop og jeg følte mig godt og stabilt løbende. Ingen krise endnu. Inden jeg kunne vende næsen hjemad, måtte jeg lige løbe en sløjfe oppe i byen. Tempoet var lavt, men jeg var ikke så slidt i benene som sidst, men stadig havde jeg svært ved at tro på, at jeg ville have kræfter i benene til yderligere 17 km.

OM aftenen havde jeg en længere snak med min søster, som jeg skal løbe Berlin Maraton sammen med - og som har et par maratoner i bagagen. Ingen tvivl om, at jeg nu skal arbejde med det mentale - den fysiske træning er hvor den skal være.

FAKTA: 25 km. - 2:25:03 - 20 grader

MANDAG var benene friske igen, og det var egentlig ikke meningen, at jeg skulle løbe, men Signe ville gerne prøve at løbe en lille sandbakke, så jeg tilbød at løbe med. Det ville være perfekt som restitutionstur - og ganske hyggeligt at løbe med den lille snakkemaskine.


TIRSDAG d. 23. august smuttede jeg af sted på en løbetur, mens manden sørgede for børnene kom i seng. Vejret var dejligt. Lidt skyet og 16 grader. Jeg lagde stille og roligt ud, og forsøgte at få et godt flow og bare nyde at løbe.

DE første 6 km. blev løbet med et pace på 5:24 min/km. og for en gangs skyld løb jeg med negativt split, hvor de sidste 6 km. blev løbet i 5:18 min/km. Og oven i købet begyndte det at  finregne de sidste 3 km. mens mørket faldt på. Alt for tidligt, men vi er jo et par måneder forbi midsommer, og kan mærke efteråret trippe i kulissen.

FAKTA: 11,99 km. - 1:04:13 - 16 grader


SØNDAG d. 28. august blev det til en lang træningstur på ca. 25 km. igen - men denne får sit eget indlæg lige om lidt.

TIRSDAG d. 30. august kunne jeg runde de 200 km. i august måned. Det blev en superdejlig aftentur på ca. 11 km. ud ad Himmerlandsstien. Vejret var perfekt til en løbetur (med 3/4 lange tights og langærmet løbetee) og benene var samarbejdsvillige. Hurtigt fandt jeg et godt flow og bare nød turen. Skønt at løbe med forholdsvis stabile km.tider.

FAKTA: 11,14 km. - 56:15 minutter - 14 grader, køligt, vestenvind.


4 kommentarer:

  1. Respekt, kære Lisbeth. Det er sgu godt løbet! Jeg nyder at følge dig og hepper fra sidelinjen i Berlin! Lige om lidt ;)

    Knus og go' aften.

    SvarSlet
  2. Hold da op. Se det er seriøse km i benene...;-) Jeg har dyb respekt for, at du har kunnet løbe så meget på en måned. Jeg hepper SÅ meget - på afstand - når du løber i Berlin. :-)
    Knus
    PS. og tak for dine omsorgsfulde og søde kommentarer hos mig. :-)

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth,
    så misundelige jeg er - godt gået :).
    Held og lykke til i Berlin.
    /Helle

    SvarSlet
  4. Tak for jeres søde kommentarer. Det varmer og jeg vil tænke på dem, når det bliver hårdt i Berlin - dejligt at vide, at I hepper hjemmefra!

    Knus LisbethK

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK