onsdag den 26. oktober 2011

Småt er godt

OKTOBERS strikkerier er i småtingsafdelingen - i hvert fald, det jeg har fået færdigt, for der er nemlig kommet et par nye større projekter på pindene også.

LÆNGE har det været planen at jeg skulle strikke og filte mig et par nye hjemmesko, da de gamle blev kasseret grundet flere store huller i sålen. Garnet var indkøbt allerede i februar, og da efteråret meldte sin ankomst var der ingen vej udenom.

Må stadig forundres over størrelsen før filtningen!
FAKTA:
Mønster: Felted Clogs by Bev Galeskas (kan købes hos http://www.getknitted.com/)
Garn: 240 gr. Natur Uld fra Hjertegarn fv. 1500 (grå) på pind nr. 9 mm.
Start: 8. oktober 2011
Færdige: 11. oktober 2011
Modifikationer: Jeg strikkede den inderste sål med dobbelt garn. Sålen har tilsidst fået et lag flydende latex for at gøre dem skridsikre og mere holdbare.

JEG filtede dem på 40 grader i vaskemaskinen - og de blev tæt filtede og skulle strækkes noget for at passe mine fødder, men så fik de også en dejlig tæt pasform. Jeg husker, at mine gamle gav sig noget og blev større i brug.


De færdige clogs - dejlig varme.
--------

MENS jeg ventede på, at mine clogs skulle tørre, gik jeg igang med et tørklæde i en rest mohairgarn.


DET skred hurtigt frem på de tykke pinde. Mønsteret er enkelt, men jeg synes, at det giver et sofistikeret look i al sin enkelhed.

FAKTA:

Mønster: Opal af Kim Hargreaves fra bogen Winter Blooms
Garn: 90 gr. mohairgarn i støvet blågrå (købt i Rema1000) på pind nr. 9 mm. med dobbeltgarn.
Start: 10. oktober 2011
Færdigt: 17. oktober 2011

JEG er meget tilfreds med det færdige resultat. Det er superlækkert og fnuglet.






--------



ENDELIG blev det til 2 par pulsvarmere/fingerløse vanter - et par til mig selv og et par til Astrid.

Astrids i grånistret strømpegarn og mørk lyng arwetta.

Mine i grånistret strømpegarn og lys lyngfarvet arwetta.


FAKTA:
Mønster: Easy Handspun Mitts af Vera Brosgol (Ravelry-link)
Garn: Til Astrids gik der ca. 10 gr. af det grånistrede strømpegarn (vist nok fra Kvickly) og lidt mindre af arwettaen i den mørke lyngfarve. Til mine gik der ca. 15 gr. af det grånistrede strømpegarn og lidt mindre af den lyserøde arwetta. Begge strikket på pinde nr. 3 og 3,5 mm.
Start: 21. oktober 2011 (mine)/23. oktober 2011 (Astrids)
Færdige: 22. oktober 2011 (mine)/23. oktober 2011 (Astrids)

JEG slog 40 masker op til mine egne, og 32 til Astrids. Begge par er allerede taget i brug.

:

4 kommentarer:

  1. De ser rigtig dejlige ud de clogs - lige til at smutte kolde vinterfødder i. Den opskrift må jeg hellere få bestilt - oplagt julegaveide!!

    SvarSlet
  2. De er da geniale de sutsko. (Kalder jeg dem) Det må jeg lære. De koster jo faktisk en mindre formue at købe. Tro mig. Jeg har et par. Og dit tørklæde er så fint. Det klæ'r dig. :-)
    Og så lige et par smarte pulsvarmere. Du er flittig!
    Knus fra det nordsjællandske :-)

    SvarSlet
  3. Clogs'ene kan klart anbefales! De er superskønne at have på, og hvis man lige holder tungen lige i munden og tæller - evt. har en kopi at strege i undervejs, så er de hurtigt strikkede og klar til en filte-tur i vaskemaskinen.

    Tørklædet er virkelig et hit - og jeg elsker farven!

    SvarSlet
  4. Sikke nogle skønne clogs! Bare jeg kunne strikke :-/

    God træning,
    May-Britt

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK