mandag den 9. april 2012

Skærtorsdagsløbet 2012

SIDSTE år deltog vi i Skærtorsdagsløbet sammen med min søster og hendes kæreste - ikke en ubetinget succes, da jeg led under varmen på 10 km.-distancen, men ikke desto mindre var vi klar til at gentage deltagelsen i år.

RIGTIGT dejligt var det, at mine 2 storebrødre, der også er kommet i gang med at løbe, ville deltage. Min søster, hendes kæreste og jeg var tilmeldt 10 km.-distancen, mine 2 brøde på 5 km.-distancen, og min mand og vores børn stillede op på 3 km.-distancen. Min svigerinde, niece og mor mødte op for at heppe os i mål.

I år viste vejret sig fra den smukkeste side, omend knap så varmt som sidste år. Sol fra en blå himmel, 6-7 grader og næsten ingen vind. Jeg vurderede, at jeg ville kunne klare distancen uden vand, men var noget spændt på hvad jeg havde i benene efter den hårde ½marathon 4 dage forinden.

STARTEN gik med en runde på stadion inden vi løb ud på de respektive ruter. Udgangstempoet var behersket med 4:58 minutter for den første km. Jeg følte mig godt tilpas både mht. vejret og i benene.

OMKRING 2,5 km. ude på ruten, løb vi gennem en skov og pludselig var der en vildfaren gravhund mellem alle løbernes ben. Ejeren prøvede at kalde den til sig, og da den endelig bestemte sig for at løbe tilbage var det direkte i min retning, så jeg måtte hoppe for at undgå at falde over den. Men som en med-løber tørt konstaterede, så kunne det jo have været meget være hvis hunden havde været i lang line.

VED 3 km. skiltes 5 og 10 km.-løberne, og der blev lidt mere spredt mellem løberne, men til gengæld løb vi langs landevej. Det var ikke mange kvindelige løbere jeg så, men længere fremme kunne jeg fortsat skimte min søsters kæreste. Benene havde det fint og jeg havde ikke problemer med at holde et stabilt tempo.

VI drejede atter ind i skoven ved 5 km. - og så var vi jo allerede halvvejs. Længere fremme ventede en lille skrap stigning, som tog det sidste saft og kraft ud af mine ben sidste år. I år havde jeg planlagt at gå op ad den for ikke at syre totalt til. På toppen stod en hjælper og opmuntrede "Det går snart nedad igen" - det første lille stykke hvor vi igen var på asfalt gik dog lidt op ad, men jeg fik overhalet et par af de mænd, der i løb havde overhalet mig på den lille stigning. Det betalte sig at skåne benene.

DE sidste godt 3 km. gik nedad og humøret var i top. Jeg manglede ikke væske og benene var gode. Med ca. 2 km. til mål kunne jeg se, at jeg halede ind på en kvindelig løber foran mig, men jeg tvivlede på, at jeg ville kunne nå hende inden mål. Det lykkedes dog allerede en km. før mål og hun kunne ikke svare igen, da jeg passerede hende.

DET gav lige lidt ekstra motivation, og så var det ellers at satse resten af butikken på, at jeg ville kunne komme i mål tæt på 5:00 min./km. Da jeg kom ind på stadion, kom først Jakob og kort efter Astrid løbende over plænen, og løb med mig på de sidste ca. 300 meter rundt på stadion til mål. Her lykkedes det mig at overhale endnu 2 kvindelige løbere, og jeg kom i mål som 9. bedste kvinde på distancen i en tid ca. 4 minutter hurtigere end sidste år.

MIN søster måtte desværre nøjes med at løbe 5 km. pga. skade, men ellers kom hele familien flot igennem løbet, og dagen blev afsluttet med sammenskuds-påskemiddag hos min mor. Vi er SÅ klar til at gentage arrangementet næste år, og så kan vi kalde det en ny familietradition.


FAKTA: 10,1 km. - 50:57 minutter - 7 grader, solskin og stille vejr.

2 kommentarer:

  1. Så deilig med en løpefamilie! Gratulerer med 4 min bedre enn ifjord fantastisk bra. Det er mange løp i dit området kjempefint

    SvarSlet
  2. Ja, Ania - det er superdejligt at kunne dele sin løbeglæde med familien.

    Dette løb afholdes på Sjælland, så det er ikke lige i vores område :-) - men der er mange løb i vores nærområde. F.eks. de 9 lokale løb, der indgår i www.vesthimmerlands-cup.dk

    Jeg er også godt tilfreds med min forbedring på distancen - føler, at jeg er i mit livs form.

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK