tirsdag den 17. april 2012

TOPFORM - TOPMOTIVERET


JEG har haft varierende motivation henover vinteren. Bedst som jeg følte, at træningen gik rigtigt godt og lige efter planen, røg jeg ind i sygdom - egen eller børnenes, og selvom det kun var et par dage eller en uge jeg måtte skyde en hvid pind efter løbeturene, var det nok til, at jeg følte, at den gode form røg sig en tur og at det hele kunne være lige meget. Jeg kunne såmænd lige så godt blive en "sofakartoffel".

OG til andre tider har jeg følt mig totalt ovenpå og superdisciplineret. Jeg er kommet afsted selvom vejret ikke altid har været med mig, og selvom tiden har føltes knap, og når jeg er vendt tilbage efter en træningstur, har det altid været med ny energi og lyst til mere løb.

DE første 2 uger af april har været af den gode slags. 1. april lagde jeg ud med en halvmarathon i årets første officielle løb for mit vedkommende. Påsken bød på gode løbeoplevelser sammen med familien. Skærtorsdagsløbet blev som nævnt i et andet indlæg en rigtig god løbeoplevlse på flere fronter.

LANGFREDAG havde jeg følgeskab af min mand på første halvdel af min træningstur, hvor jeg bestemt ikke mærkede noget til, at det skulle være forår. Kun et par varmegrader og tilmed godt blæsende og med lidt regn som krydderi.

PÅSKESØNDAG havde jeg planlagt en lang træningstur på ca. 25 km. og havde fået lokket Jakob med på cykel som vandbærer, da jeg var i tvivl om der var åbnet for vandet på mine sædvanlige vand-optankningssteder.

JEG startede søndagen tidligt med god morgenmad og gjorde klar til at komme afsted ca. kl. 10 - der var lovet en del vind senere på dagen, så jeg foretrak at komme afsted inden.

AFTALEN med Jakob var, at jeg skulle løbe en runde på ca. 5 km. og mødes med ham. Udgangstempoet var tilfredsstillende stille og roligt i forhold til den lange træningstur, jeg havde i vente. Blæren trykkede og jeg benyttede mig af at være hjemme, fik ordnet toiletbesøg, drak en tår vand og så satte Jakob og jeg kursen mod Himmerlandsstien. Jeg følte mig fint i flow i det rolige tempo. På vej sydpå ad stien mødte vi flere hold løbere fra den lokale løbeklub, og der blev hilst og ønsket god løbetur. Ved ca. 11 km. tog jeg første portion energi-gel og mere vand. Mentalt føltes det som om jeg kun havde løbet 5-6 km. - det lille afbræk, da jeg mødtes med Jakob spillede mig et puds.

EFTER godt 14 km. vendte vi, og jeg følte mig fortsat supergodt løbende. Tempoet lå stabilt omkring de 6 min/km. Da vi nærmerede os udgangspunktet var jeg på ca. 21 km. og Jakob blev sendt hjem efter at jeg havde taget sidste portion energigel og lidt mere vand. Humøret var højt, og jeg havde ingen problemer med at motivere mig selv til at løbe en runde, selvom jeg nu var så tæt på at kunne se vores hus.

DE sidste km. blev løbet med masser af overskud og jeg følte virkelig, at de mange træningskm. betalte sig tilbage. Hvilken forskel fra mine første lange træningsture sidste sommer. Overskuddet var så stort, at jeg kunne øge tempoet på den sidste 1½ km.

SÅDAN en træningstur booster selvtilliden, og aldrig har jeg følt mig i så god form. Jeg kunne "nemt" have løbet et par km. længere, og glæder mig til at prøve kræfter med marathon-distancen igen d. 20. maj.

FAKTA: 25,22 km. - 2:28:32 - 5 grader.

TOTAL for uge 14 - 57,45 km.



Og det er også blevet til et par nye løbesko - totalt fede Mizuno Wave Inspire 8 i en limited edition "Osaka Marathon"



1 kommentar:

  1. Det er bare så godt med den slags dage - giver motivationen tilbage! Det bliver spændende med marathon igen, glæder mig til at høre hvordan du vil have det, før jeg selv skal i gang i juni.
    Det er en god ide med runder der går tilbage til hjemmet - jeg har af en eller anden grund en følelse af at hvis jeg stopper hjemme så har jeg ikke løbet rigtigt. Rent pjat. For ærlig talt kan det godt være strengt mentalt at befinde sig megemt lang hjemmefra og vide at nu skal man altså løbe hele den vej tilbage, det er bedre at vide at der er x antal runder. Og jeg skal også have mine piger med som selskab og vandbærere!!

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK